Sundance Channel ogłosił, że będzie świętować Festiwal Filmowy Sundance od piątku 22 stycznia do niedzieli 31 stycznia 2016 r., wyświetlając co wieczór o godz. 22:00 jeden wyjątkowy film. Cykl 10 dni Sundance obejmuje filmy wyselekcjonowane z pokazów festiwalu w Park City w Utah, z których większość nie była jeszcze prezentowana w Polsce. Dzięki temu oferuje swoim widzom miejsca w pierwszym rzędzie podczas emisji najlepszych filmów ze światowej sławy festiwalu.
 
Odbywający się raz w roku Festiwal Filmowy Sundance jest największym wydarzeniem kina niezależnego w Stanach Zjednoczonych, podczas którego prezentowane są dzieła amerykańskich i zagranicznych filmowców. Założony przez Roberta Redforda kanał Sundance Channel oferuje widzom różnorodny i ciekawy wybór nagradzanych niezależnych filmów fabularnych i dokumentalnych oraz oryginalnych programów telewizyjnych. Wiele filmów z Festiwalu Filmowego Sundance wyświetlanych jest jedynie i po raz pierwszy na Sundance Channel.
Cóż to będą za filmy? 


 

Tytuły pokazywane premierowo, wyłącznie podczas cyklu 10 Dni Sundance to:
 
22 stycznia
Wataha / USA / Reżyseria: Crystal Moselle; Obsada: Bhagavan Angulo, Govinda Angulo, Jagadisa Angulo, Krsna Angulo, Mukunda Angulo, Narayana Angulo

Odgrodzeni od społeczeństwa w swoim apartamencie na Lower East Side na Manhattanie, bracia Angulo poznają świat zewnętrzny za pośrednictwem filmów. Przezywani „watahą” bracia spędzają dzieciństwo, odgrywając sceny swoich ulubionych filmów z wykorzystaniem wyszukanych rekwizytów i kostiumów własnej roboty. Nie mając przyjaciół i żyjąc w dostatku, zaspokajają swoją ciekawość, pomysłowość i wyobraźnię filmami, które umożliwiają im ucieczkę od poczucia izolacji i osamotnienia. Wszystko się zmienia, gdy jeden z braci ucieka, a dynamika sił w domu zostaje zaburzona. Chłopcy z watahy muszą się nauczyć, jak zintegrować się ze społeczeństwem, nie zrywając przy tym braterskich więzi.

 
Reżyserka dokumentu, Crystal Moselle, mając wyłączny dostęp do świata bohaterów, jak również do olbrzymich zasobów ich domowej filmoteki, tworzy fascynujący portret niezwykłej rodziny i zagłębia się w zagadnienia prawdziwej natury tożsamości i kreatywności. Całkowicie wchodząc w ich świat, pozawala na to, by ich historia płynęła swoim własnym torem, bez oceniania. Wataha oddziałuje na widzów, ukazując obraz osób w sposób dosłowny wychowanych przez telewizję. Film zdobył Nagrodę Główną Jury w kategorii Dokument podczas Festiwalu Filmowego Sundance 2015.
 

25 stycznia
Kumiko / USA / Reżyseria: David Zellner; Obsada: Rinko Kikuchi, Nobuyuki Katsube, Shirley Venard

Znużona Japonka nabiera przekonania, że torba pełna pieniędzy, zakopana i zaginiona w filmie Fargo w reżyserii braci Cohen, istnieje naprawdę. Zaopatrzona w prymitywną mapę skarbów i niezbyt dobrze przygotowana, ucieka od swojego uporządkowanego życia w Tokio i wyrusza w ryzykowną podróż po lasach Minnesoty w poszukiwaniu mitycznej fortuny. Wśród dziwnych, ale przyjaznych postaci, które spotyka na swej drodze, są nowo nawrócony przewodnik i nieokrzesany, lecz troskliwy zastępca szeryfa.
 
Czarująca, ekscentryczna i natchniona historia Kumiko jest poruszającym filmem drogi opowiadającym o chorobliwej obsesji. Film przenosi widzów w głąb coraz bardziej nadszarpniętej psychiki zdeterminowanej głównej bohaterki. Ten łagodny portret ukazuje z bliska przewlekłą psychiczną implozję przedstawianej kobiety. Rinko Kikuchi, odgrywająca główną rolę, mówi bardzo niewiele, ale język jej ciała, powolne powłóczenie nogami i przygarbiona postawa są niezwykle wymowne. Film Kumiko zdobył Nagrodę Główną Jury w kategorii Dramat podczas Festiwalu Filmowego Sundance 2014.

 


Inne tytuły prezentowane premierowo wyłącznie podczas cyklu 10 Dni Sundance to:
 
23 stycznia
Dreamcatcher / Wielka Brytania, USA / Reżyseria: Kim Longinotto; Obsada: Brenda Myers-Powell, Stephanie Daniels-Wilson

W zachodniej części Chicago we wczesnych godzinach porannych 12-miejscowy van z napisem „Dreamcatcher Foundation” na boku przemierza słabo oświetlone ulice. Dwie kobiety jadące tym pojazdem to Brenda i Sophie, dawne ofiary seksbiznesu. Van zwalnia, gdy zbliża się do młodej dziewczyny. Brenda wychyla się i woła: „Hej ślicznotko, potrzebujesz prezerwatyw?” Ta początkowa scena gwałtownie przenosi widza w mroczny, wstrząsający i niezwykle poruszający świat ukazany w filmie dokumentalnym Dreamcatcher.
 
Ten intymny obraz analizuje nękaną problemami społeczność widzianą oczami kobiety, która to wszystko przeżyła, Brendy Myers-Powell. Brenda dorastała w Chicago, a jako nastolatka została prostytutką i popadła w narkomanię. Wiele lat później, gdy udało jej się odmienić swoje życie, założyła fundację The Dreamcatcher, która ma na celu uświadamianie dziewczynom, że nie muszą uprawiać seksu, by przeżyć. Jej osobiste doświadczenia połączone z charyzmatyczną osobowością decydują o tym, że stała się ostoją nadziei i ma wyjątkową możliwość pomóc dziewczynom, które stały się ofiarami seksbiznesu, odzyskać ich życia.
 
Film Dreamcatcher zdobył Nagrodę dla najlepszego reżysera w kategorii Kino światowe – Dokument podczas Festiwalu Filmowego Sundance 2015.
 

24 stycznia
The Chinese Mayor / Chiny / Reżyseria: Zhou Hao; Obsada: Geng Tanbo, Zheng Hui, Ma Suying, Song Yuhua

Miasto Datong, które kwitło za czasów imperialistycznych Chin, teraz popada w ruinę. Jest nie tylko najbardziej zanieczyszczonym miastem w całym kraju, ale cierpi również z powodu fatalnego stanu infrastruktury i jeszcze fatalniejszej wizji przyszłości ekonomicznej. Jednak burmistrz Geng Tanbo zamierza odmienić tę sytuację, ogłaszając swój odważny nowy plan przywrócenia Datong dawnej świetności jako ośrodka kulturalnego, którym to miasto było 16 wieków wcześniej. Jednak koszt realizacji tych deklaracji jest zatrważająco wysoki. Tysiące domów ma zostać zrównanych z ziemią, a on sam będzie kontrolował proces przesiedlania pół miliona mieszkańców (czyli 30% całej populacji Datong). Sukces tego przedsięwzięcia zależy od tego, czy uda mu się uspokoić rozgniewanych robotników i coraz bardziej zaniepokojoną elitę rządzącą. Film The Chinese Mayor uchwycił, dzięki uzyskaniu niezwykłego i bezprecedensowego dostępu to tego świata, obraz człowieka i kraju zmierzającego raźnie w kierunku coraz bardziej niestabilnej przyszłości. 
 
To rozbrajająco osobiste spotkanie, jakie proponuje film The Chinese Mayor, jest wyjątkowym dokumentem, który pokazuje Chiny w czasie największych przemian z perspektywy ludzi znajdujących się u władzy. Film dobitnie naświetla prawdziwe dylematy i komplikacje, które wykraczają daleko poza to, o czym możemy przeczytać na pierwszych stronach gazet. Film The Chinese Mayor zdobył Nagrodę Główną Jury w kategorii Kino światowe – Dokument podczas Festiwalu Filmowego Sundance 2015.
 

 
28 stycznia
Drunk, Stoned, Brilliant, Dead: The Story of the National Lampoon / USA / Reżyseria: Douglas Tirola; Obsada: Judd Apatow, John Belushi, Chevy Chase, Christopher Guest, Bill Murray

Pośród kulturowych przemian, jakie miały miejsce w latach 70. poprzedniego stulecia, amerykańska scena komediowa przyjęła znacznie ostrzejszą postawę, gdy nowe czasopismo pod tytułem National Lampoon  pokazało środkowy palec ówczesnemu establishmentowi. Mający swoje początki w szkole Ivy League, zrodzony w cudownie wypaczonych umysłach Douglasa Kenney'ego i Henry'ego Bearda, magazyn National Lampoon z kontrkulturalnej gazetki o małym zasięgu urósł do rangi czcigodnej instytucji komizmu. Zamiłowanie do absurdu i brak zaufania do władzy powodował, że lekceważące uwagi magazynu Lampoon odnosiły się do niemal każdego z istniejących społecznych tematów tabu, od pozbawionej charakteru polityki po drażliwe zagadnienia rasowe.
 
Ta wyjątkowa mieszanka wysokiej klasy satyry i wisielczego humoru dosłownie eksplodowała w amerykańskiej świadomości kulturowej i przyciągnęła wizjonerskie talenty, takie jak Gilda Radner, John Belushi, Bill Murray i Chevy Chase, których komediowa siła przekazu pomogła przenieść ducha magazynu na ekrany i sceny teatralne. W tym fascynującym filmie dokumentalnym jego reżyser, Douglas Tirola, odkrywa nigdy wcześniej niepokazywane materiały archiwalne i efektownie przeplata je z piękną i często szokującą sztuką prezentowaną w czasopiśmie. Dzięki filmowi możemy przeżyć błyskawiczny awans National Lampoon z pożądanego magazynu kontrkultury na pozycję marki będącej synonimem najlepszych komedii Hollywood. Energiczny, rewolucyjny, lekko wypaczony, a często przezabawny film Drunk, Stoned, Brilliant, Dead: The Story of the National Lampoon podnosi nostalgię do rangi przełomowego doświadczenia. Film był prezentowany na Festiwalu Filmowym Sundance 2015.



29 stycznia
Bob i jego drzewa / USA, Francja / Reżyseria: Diego Ongaro; Obsada: Bob Tarasuk, Matt Gallagher, Polly MacIntyre

Głęboka zima na wsi w Massachusetts. Bob, 50-letni drwal ze słabością do golfa i gangsterskiego rapu, stara się powiązać koniec z końcem w brutalnej i bezlitosnej branży. Kiedy zła inwestycja zagraża rodzinnej firmie, a jego ulubiona krowa zostaje ranna, Bob zaczyna odczuwać instynkty swojej coraz mroczniejszej świadomości.
 
Film Bob i jego drzewa jest wciągającą podróżą w głąb spokojnego świata izolacji i desperacji. Film jest rozszerzoną wersją filmu krótkometrażowego z 2011 r. pod tym samym tytułem. Bob Tarasuk, wcielający się w główną postać, nie jest zawodowym aktorem, ale za to prawdziwym drwalem. Dzięki przemożnemu poczuciu autentyczności i wyrazistej narracji, które jasno ukazują prawdziwie życiowe zdarzenia, film jest poruszającym studium zachowań podyktowanych dumą w obliczu osobistej porażki. Film Bob i jego drzewa był prezentowany na Festiwalu Filmowym Sundance 2015.
 

  
31 stycznia
Glassland / Irlandia / Reżyseria: Gerard Barrett; Obsada: Toni Collette, Jack Reynor

John (Jack Reynor) mieszka ze swoja matką (Toni Colette) w mieszkaniu socjalnym i z trudem wiąże koniec z końcem, pracując jako taksówkarz na nocnej zmianie. Pewnego ranka wraca z pracy do domu i zastaje swoją matkę pijaną do nieprzytomności – nie po raz pierwszy. John desperacko pragnie pomóc matce, ale ta brutalnie odrzuca jego starania tak samo, jak odrzuciła jego chęci zjednoczenia ich niewielkiej rodziny. Kiedy wreszcie pojawia się szansa na odwyk i wyzdrowienie, John jest zmuszony zaoferować swoje usługi drobnemu oszustowi, aby zdobyć pieniądze na sfinansowanie kosztownego programu odwykowego dla matki. Podczas tych niebezpiecznych i nielegalnych przedsięwzięć, John staje przed zadaniem, które może odmienić jego życie i życie jego rodziny na zawsze.
 
Kontynuacja debiutanckiego filmu reżysera Gererda Barretta Pilgrim Hill jest prosto skomponowaną, lecz druzgocząco szczerą analizą relacji opartej na wzajemnym uzależnieniu i jej niszczących konsekwencji. W tym surowym, naładowanym emocjonalnie i autentycznym filmie mamy okazję zobaczyć kilku chwalonych aktorów, a w szczególności Toni Colette. Film Glassland był nominowany do Nagrody Głównej Jury podczas Festiwalu Filmowego Sundance 2015.
 

W ramach 10 Dni Sundance zaprezentowane zostaną również:
 
26 stycznia
The Strongest Man / USA / Reżyseria: Kenny Riches; Obsada: Robert “Meatball" Lorie, Paul Chamberlain, Ashly Burch, Patrick Fugit, Lisa Banes

Beef jest muskularnym Kubańczykiem, który wierzy, że jest Najsilniejszym Człowiekiem na Świecie. Nie chce mieć dzieci, ale chce móc opowiedzieć wnukom o swoim życiu jako Najsilniejszy Człowiek na Świecie. Jego najlepszym przyjacielem jest drobny Koreańczyk o imieniu Conan. Conan skłania go do myślenia o rzeczach, na które zwykle nie zwraca uwagi, jak na przykład to, że Beef myśli raczej po hiszpańsku niż po angielsku. Illy, przybrana córka bogatego kolekcjonera sztuki, ujawnia niespokojne oblicze Beefa. Ale dopiero gdy jego cenną własność – złoty BMX – zostaje skradziony, Beef odnajduje i jednocześnie traci więcej niż kiedykolwiek sądził, że to możliwe. Ten zachwycająco oryginalny i nieprzewidywalny film w reżyserii Kenny'ego Richesa jest zarówno ciepły, zabawny, jak i wnikliwy. Dodatkowo jego filozoficzny przekaz psychologiczny został podany w rytmie punkrockowej ścieżki dźwiękowej. Film The Strongest Man był prezentowany na Festiwalu Filmowym Sundance 2015.
 

 
27 stycznia
Witaj, muszę lecieć / USA / Reżyseria: Todd Louiso; Obsada: Melanie Lynskey, Blythe Danner, Christopher Abbott, John Rubinstein, Julie White, Dan Futterman

Perspektywy rozwiedzionej i zniechęconej Amy Minsky nie rysują się zbyt optymistycznie, gdy zmuszona jest wprowadzić się z powrotem do domu swoich rodziców w wieku 35 lat. Wszyscy chcą jej pomóc, ale, podczas gdy cierpliwość dla osób udzielających jej dobrych rad gwałtownie się kończy, śmiały nastoletni chłopak wkracza w jej życie, rozbudzając w niej resztki poczucia własnej wartości. A potem następuje niekonwencjonalna historia miłosna przepełniona dobrymi rzeczami, które Amy chce czerpać z życia, co dotyczy również rewelacyjnego seksu. Reżyser Todd Louiso kroczy nową ścieżką w swoim nowoczesnym i zaraźliwie optymistycznym filmie. Witaj, muszę lecieć ma w sobie powiew świeżości, jest oryginalny i dowodzi, jak łatwo przychodzi nam zapominanie: najlepszym lekarstwem na wszelkie życiowe niedogodności jest moc więzi międzyludzkich. Film był nominowany do Nagrody Głównej Jury w kategorii Dramat podczas Festiwalu Filmowego Sundance 2012.
 

30 stycznia
Mother of George / Nigeria i USA / Reżyseria: Andrew Dosunmu; Obsada: Isaach De Bankolé, Danai Gurira, Tony Okungbowa, Yaya Alafia, Bukky Ajayi

W poetyckiej i wzruszającej opowieści o poświęceniu i tradycjach rodzinnych Adenike poślubia charyzmatycznego Ayodele będącego właścicielem małej nigeryjskiej restauracji na Brooklynie. Podczas hucznego przyjęcia weselnego państwo młodzi informują gości, że chcą mieć syna, który będzie miał na imię George. Ich emocje jednak wkrótce ostygną, gdy Adenike będzie musiała stawić czoła niewygodnej prawdzie.
 
Po kilku miesiącach i powrocie do codzienności piękna młoda małżonka zacznie sobie zdawać sprawę, że jedyną rzeczą, jakiej oczekuje od niej mąż, jest urodzenie dziecka. Adenike podejrzewa, że jej trudności z zajściem w ciążę mogą być spowodowane bezpłodnością męża, ale Ayodele nawet nie przyjmuje do wiadomości takiej możliwości i odmawia poddania się jakimkolwiek testom, wywierając na nią coraz większy nacisk. Po jakimś czasie Adenike zaczyna sobie zdawać sprawę z tego, że nadchodzi koniec jej męczarni w dławiącym ją małżeństwie i mocno zżytej społeczności. Film Mother of George zdobył Nagrodę Kinematografii oraz był nominowany do Nagrody Jury na Festiwalu Filmowym Sundance 2013.